Henneberg
Loader website for Henneberg

Min første rigtige lange cykeltur. Jeg havde læst om Rynkeby og tænkte det var for let, så jeg ville cykle dobbelt så langt, selv køre med bagagen og så på mountainbike. Så det blev en tur på 2000 km fra Viborg til Cannes i Sydfrankrig på 17 dage.

Om en cykeltur fra Viborg til Cannes på lidt over 2000 km.

I forbindelse med en motorcykel tur i Colorado i 2008 tænkte jeg flere gange. "Jeg når ikke at nyde det 100% fordi jeg er nødt til, at holde øje med vejen". At jeg samtidigt have et ønske om, at komme i topform gjorde at jeg fattede mere og mere interesse for tur-cykling.

En overgang overvejede jeg at deltage på team Rynkeby, det er for nemt! Så jeg endte med, at udfordringen skulle være at cykle dobbelt så langt og så selv medbringende alt bagagen. Så når man kigger på kortet så passer det fint med den røde løber ved filmfestivallen i Cannes ved Sydfrankrig.

Når man starter helt på bar bund er der mange betænkligheder: Kan jeg klare det fysisk? Hvordan skal jeg spise for at kunne køre hver dag? Hvordan kommer jeg i form? Kan jeg kommer over alperne?

Så jeg kastede mig ud i det og kørte hjemmefra uden at have en retur rejse klar. Mit tanke var, at hvis jeg kunne cykle til Cannes, så skulle jeg nok finde hjem på en eller anden måde. De første 4 dage fik jeg følgeskab af Michael Knudsen som var min fysiske træner op til starten.

Nedenstående er udklip fra Facebook opdateringer:

En cykel er en forudsætning for at kunne cykle. Så første del var at indkøbe en cykel. Jeg kørte turen på Mountainbike med alu stel så den kunne holde til belastningen. P2190002
Planlægningen af vejen er også en større opgave, primært forsi jeg vil sikre, at kørselen forgår på de mindre veje. Jeg brugt en cykel computer fra Garmin og planlagde turen vha. kort og Mapsource softwaren. P2200007
Pakning er også en disicplin i sig selv. Jeg startede ud med at camping udstyret med sovepose, kogegrej, osv. P6150001
Dag 1, cyklen og bob trailer klar på hjemmeadressen dag1a

Dag 1: Teltet kommer i brug den første dag. Campingpladsen hedder Scandic Kolding. Vi blev total gennemblødte. Så jeg overtalte Knudsen til "tøse" løsningen. Bliver helt rart at køre med tørre tæer i morgen - forhåbentligt. Ca 130 km på trods af vejret.

dag1
Dag 2: det er ren fornøjelse, at tage på cykelferie når vejret står på sol. Her ses Knudsen ved Aabenraa til formidddags pausen.  dag2
Dag 2: 120 km til Schleswig. Vejret ændrede sig desværre til regn. Idag nåede jeg heldigvis at få alt regntøjet på. Men det tager nu en del af fornøjelsen og farten.  dag2b

Dag 3: 147 km Dem som kender mig, kan lave billedanalyse. Ja, det er mig som er punkteret. Ja, det er en anden som lapper min cykel - tak Michael.

dag3
Dag 3: Ud over de 147 km blev det til en sejltur og en tur med elevator under kanalen i Rendsburg. I Itzehoe er politiet utrolig flinke, selv om de dytter når du kører over for rødt, lige foran dem.  dag3b
Dag 4: Pause i Celle efter 110 km. Fantastisk by og skønt med en kaffe.   dag4

Dag 4: Benene er gode, cyklen er velsmurt, Michael har spenderet nye dæk til sin cykel - de andre var godt møre. Bagdelen er ærlig talt lidt brugt idag, men 10 min efter hver pause glemmer man det gør ondt

dag4b

Dag 5: 96 km til Goslar. Vi havde problemer med at finde et hotel. De havde ingen pladser når vi spurgte i receptionerne. Efter det tredie hotel, hvor gæsten lige foran os fik det sidste værelse, skifte vi strategi og ringede til et hotel. Vi fik plads med det samme. Godt nok lugtede vi ikke rigtigt godt, men derfra og til at de ikke vil have os ind - mærkeligt. Tilfældigvis endte vi med at få et hotel på det mest kendte torv i Goslar.

dag5

Dag 5: Fladlandet er ved at være overstået. Jeg skifter strategi, Michael og Annemette tager min trailer med hjem. Derved sparer jeg 25 kg bagage og vil så overnatte på gasthof, zimmer frei eller hoteller det sidste stykke. Så der er investeret i en bagagebærer. Derfor et billede af en uåbnet solgryn pakke på 1 kg som jeg har transporteret 611 km til Goslar.

dag5b
Dag 6: cyklen nu uden trailer og dermed telt og sovepose. Nu er jeg tvunget til at finde hoteller resten af vejen.   dag6
Dag 7: Cykelskoen knager, men det er værre at højre læg smerter. Passer på ikke at pressen den for meget op ad bjergene.   dag7

Dag 7: 71 km. Jeg kørte fra Fulda og havde store problemer med at komme ud af byen. Der er tæt trafik og på de større veje er der cykling forbudt. Så jeg endte på en kuperet omvej. Skønt at køre uden trailer. 35€ for fahrrad hotel med morgenmad, det er de 25 kg bagage mindre værd.

dag7a
Dag 8: Formiddagens maden giver ny energi, det var tiltrængt efter dagens første bjerge.   dag8
Dag 9: 136 km og mere end 1000 højdemeter. Morgenen startede med solskin og et højdepunkt. Nemlig turen langs floden Mains omgivet af bløde bjerge. 28 grader varme er lige i overkanten når der skal køres opad, men det går rimeligt.   dag9
Dag 9: Heilbronn. Tyskland-England 4-1. Tyskerne fejrer det som havde de allerede vundet VM.   dag9a
18% stigning.   dag9b
Dag 10: 117 km. Morgenen var perfekt. Du ved du er kommet syd på når vandet lugter af klor og dynen er et lagen. Eller ..... Når du kører i solskin med floden på den ene side og vinmarkerne på den anden.   dag10
Dag 10: Cyklen. Kan huske min far lærte mig ikke at køre over kantstene på cykel som dreng. Men han skal vide at det er umuligt på de tyske "cykelstier". Så dag 8 røg der et eger. Den blev ordnet idag. Samtidigt fik cyklen en styrtaske.   dag10a

Dag 10: Urban MTB. Stuttgart er et mareridt på cykel. Det er svært at komme derind pga motorvejene og værre at komme ud. At byen så har 30 km forstad i alle retninger, gør det til en "no go". Overvejede på et tidspunkt at tage en taxi, men overbeviste mig selv om tage det som en udfordring.

dag10b
Dag 11: 146 km. Hårdt, varmt, hårdt, varmt. Dejligt bare at kunne køre uden at skulle navigere igennem en masser byer. Dette billede var udsigten efter små 10 km. Senere kiggede jeg ned på bjerget!   dag11

Dag 11: Dagen før den første kongeetaper. Målet var at komme til Bodensee Fredericshafen. Jeg fortsatte dog endnu længere til Lindau, så morgendagens etape bliver kortere, fordi det er til Schweiz og den første af to kongeetaper.

dag11a
Dag 11: 130 km. Det oprindelige højdekort, hvor jeg er ved 110 km mærket på x-aksen. Ruten blev dog meget nemmere pga. kørsel ved floderne. Trods det er jeg ved at være drænet for energi. Cyklen knager stadigt, men læggen er iorden.   dag11b

Dag 12: Offroad på MTB er bare bedre. Jeg ændrede ruten lidt idag. I stedet for de trafikerede asfaltveje fandt jeg nogle grusveje som løb parallet med floderne. Fantastisk så meget vand der kommer, og så utroligt rent det er.

dag12

Dag 13: 113 km, 1665 højdemeter, 1 punktering, 34 grader varmt. Utrolig flot dag med en hård opkørsel.

Min ven Sonny Briston kommentere på Facebook: Jeg er lige kommet op af det her stræk idag. Skulle geare ned, bremse tungt, vaelge linier og passe paa anden trafik, afgrunden uden nåde, vejen fuld af huller og steder uden autoværn. Der skulle hele tiden bruges kræfter og der var langt op. Måtte ned på den helt lille klinge det meste af tiden og jeg var endda i bil!! :-0 Respekt for ha gjort det paa cykel!!

dag13

Dag 13: King of the Mountain Turens højeste punkt er passeret med overkørsel af alperne via Splügenpass i 2113 meter højde. Rart at få den overstået.

dag13a
Dag 14: 128 km, 550 hm. Dagen startede med en fantastisk tur de ca 50 km langs Lago Como i Italien. Søen ligger smukt omgivet at Alperne. De 550 højdemeter føles ikke af ret meget, så jeg er nok ved at være kørt i bedre form.   dag14
Dag 14: Italien og området fra Comp til Milano er som at køre i en stor by. Italienerne er ikke særligt flinke til at give plads, så efter Como har det været en blandet fornøjelse. Min ven Sonny er ankommet, så jeg har vasket cykeltøjet!   dag14a

Dag 15: 130 km, Masone. De første 100 km var helt flade igennem landbrugsland. De sidste ca 30 km var en mindre stigning. Det hårdeste idag var helt klar varmen - 37 grader er lige til det høje når man kører i solen. Der er nu kun 230 km til målet - fedt.

dag15
Dag 15: Sonny som har kørt fra Danmark for at hente mig overvejer, at begynde at cykle.   dag15a
Dag 16: 133 km, 720 hm. Nu kun 102 km til Cannes. Dagen startede med en stigning, så det var lige på og hårdt.   dag16
Dag 16: Efter 20 km kommer havet, selv om der er 34 grader er det  skønt med en brise bagfra som rygvind. Samtidigt er der en skøn udsigt, og en masse folk som tilbringer søndagen på stranden.   dag16a

Dag 17: Viborg - Cannes 2010 gennemført. Idag blev det til 108 km, 580 hm langs havet. En skøn måde at afsluttet turen på.

dag17

Tak: Til min kone. Fordi hun bakker mine projekter op og giver mig plads til dem. Samt fordi hun impulsivt tog flyveren til Frankfurt, så vi kunne holde weekend sammen.

Til Michael Knudsen, som fik mig i form til det, og kørte de først godt 500 km sammen med mig. Fantastisk god start at få foræret.

Til mine forældre, som har givet med DNA og vilje til dette.

Til Niels Ole Pedersen for inspiration, gode råd og råskitsen til ruten.

Til Sonny for at køre hele vejen til Syd Frankrig.

Tak for kommentarer på Facebook og SMS, det har været opmuntrende.

Det er hvad det er: hårdt

Det er en sejr, at nå sit mål.